Gdzie zaprowadzi Cię kompas Utture?

0
Czas Czytania: 4 min

Przenieśmy się do Chicago. To tu, w ciepły, wrześniowy dzień 2000 roku, Robert C. Martin, znany również jako „Uncle Bob”, wysyła wiadomość, która rozpoczyna globalną zmianę w podejściu do wytwarzania oprogramowania. Zaprasza w niej liderów „metod lekkich” do spotkania się w jednym miejscu, w celu wymiany obecnego doświadczenia. Ostatecznie proponowane Chicago zastępuje górski resort narciarski Snowbird w stanie Utah, a siedemnastu zgromadzonych uczestników, w lutym 2001 roku podpisuje się pod stworzonym przez siebie Manifestem zwinnego wytwarzania oprogramowania.

W pierwszym punkcie „Agile Manifesto” znajdujemy wskazówkę, aby przedkładać ludzi i interakcje ponad procesy i narzędzia. Zagłębiając się w wartości i zasady, którymi kierowali się twórcy Manifestu, możemy odczytać tu sugestię, że narzędzia oraz procesy wspierają zwinność („Doing Agile”), jednak nie gwarantują posiadania zwinnego sposobu myślenia („Being Agile”). Pamiętając o tym założeniu, w dzisiejszym wpisie chciałbym przyjrzeć się bliżej kartom Utture, które jako jedne z narzędzi, mogą wspierać podróż w kierunku zwinności.

Pierwsze wrażenie

Przygoda z kartami zaczyna się jeszcze przed otwarciem pudełka, gdyż sama nazwa stwarza pole do kreatywności. Rozpoczynając sesję w grupie Scrum Masterów (karty Scrum Master Compass) oraz Deweloperów (karty Development Team Compass), najczęściej pojawiały się skojarzenia ze słowem „future”, przy czym sam zinterpretowałem nazwę jako „torture”.

Przejdźmy jednak do zawartości. Po otwarciu opakowania otrzymujemy zestaw kart z hasłami, które prawidłowo bądź błędnie opisują daną rolę w Scrumie. Dodatkowo, w pudełku znajdziemy pełną, jak i skróconą wersję instrukcji oraz pomocnicze karty do kolejnych poziomów kompasu. Karty są ładne wizualnie, a ich formuła – kojarzona najczęściej z wieczorem w gronie przyjaciół, sprzyja współpracy i zachęca do rozgrywki.

Rozgrywa

Rozpoczynając spotkanie z kompasem Utture warto zaznajomić się ze Scrum Guidem oraz obejrzeć materiał „How to practice Utture”, w którym Tomek opisuje zasady gry. Patrząc z kolei na oczekiwania uczestników, większość z nich spodziewała się prostej i krótkiej rozgrywki karcianej, natomiast sam kompas daje tu o wiele więcej możliwości. Dostępne jest bowiem pięć poziomów, a celem ostatecznym jest pozostanie na najwyższym z nich przez parę rund z rzędu.

Pierwszy poziom, polegający na rozpoznaniu właściwych oraz błędnych zachowań danej roli w Scrumie, okazał się bardzo angażujący. Timebox zleciał szybko, a pośród uczestników występowały ożywione rozmowy aby określić kategorię, do której powinna trafić dana karta. Wskazówką dla nowych użytkowników Utture może być przygotowanie się do zapisywania spornych tematów, by wrócić do nich po upływie określonego czasu.

Jak to na koniec każdej gry, i tu pojawiło się pytanie jak sprawdzić rezultaty? Zgodnie z sugestią Tomka, z pomocą przyjść może inny Scrum Master, trener Scruma albo aplikacja Utture. Myśląc o użytkownikach nieposiadających wsparcia wymienionych osób, widzę tutaj jednak miejsce do usprawnienia. Mianowicie, idąc za przykładem rezultatów assessmentów ze strony Scrum.org, przydatne byłoby krótkie, tekstowe wyjaśnienie dlaczego dana akcja jest prawidła bądź błędna i jaką wartość przynosi ona w kontekście Scruma.

Przechodząc do wyższych poziomów kompasu, warto zagospodarować sobie trochę czasu i zrozumieć cel każdego z nich, gdyż dojście do najwyższego etapu może zająć nawet kilka miesięcy. Dodatkowo, można pokusić się o wykorzystanie fizycznej tablicy Zespołu Scrumowego, aby przetrzymywać stan kart i jednocześnie rozwijać jeden z filarów Scruma – przejrzystość.

Podsumowanie

Utture zostało zaprojektowane jako kompas, którego celem jest rozwój i zwiększenie świadomości danej roli w Scrumie. Samo posiadanie kart, nie zrobi z Ciebie najlepszego Scrum Mastera, Product Ownera czy członka Zespołu Deweloperskiego. Może jednak pomóc w uświadomieniu sobie jak wykorzystać potencjał Scruma oraz jak robić go prawidłowo. Aby osiągnąć tak postawiony cel, kompas Utture można zastosować zarówno jako sesje dla Zespołów Scrumowych, jak również w ramach warsztatów z interesariuszami czy managerami.

Sam regularnie wracam do Scrum Guide i za każdym razem zwracam uwagę na jego różne elementy. Również w przypadku kart Utture, każde nowe podejście do rozgrywki może prowadzić do interesujących dyskusji i spostrzeżeń. Warto w nich porównywać obecny sposób myślenia, konfrontować go z tym określonych w Scrumie i poszukiwać odpowiedzi na pytanie: w jakim celu dany element znalazł się w Scrum Guide i co on do niego wnosi. Najważniejsze jednak, aby rezultaty dyskusji przekładać na praktykę, a odkrywając nowe metody w wytwarzaniu (nie tylko) oprogramowania, przede wszystkim dostarczać wartościowe produkty.

Bon Appetit!